Inte utan mitt knä

Och hur tar man sig tillbaka efter en korsbandsskada, en korsbandsoperation och en ledinfektion?

Känslan av...

Kategori: Rehab

när GPS:ens batteri tar slut efter första backintervallen ute i skogen. Inte nöjd tjej!
Är ju en nörd och älskar att sitta och kolla hastighet och sträckor efter passen, men icke! Den här gången får jag hålla tillgodo med puls och tid.
 
Det är så skönt för det börjar kännas som att min mesiga baksida på det opererade benet snart är ordentligt back in business. Har känt mig svag där (även om 6 månaderstestet visade överraskande bra resultat?) och rent visuellt då man klämt och känt så har det fattats en del muskelomfång jämfört med friskbenet. Men nu börjar det äntligen arta sig. Och jag tror att jag måste slå ett slag för just backträning!  (Alltså uppförsbackar, inte att backa, syftar jag på nu för att förtydliga;) Det är väl ingen vedertagen rehabträning för en korsbandsopererad såvitt jag vet (?), men underverk gör det då för min baksida.
Och det går ju att variera så mycket! Branta, mindre branta backar, korta eller långa, jogga eller tjurrusa, korta eller långa steg, gå med nån form av belastning (ryggsäck, viktväst, luftpaket you name it), grus, sand, bark, ko-stig, stenigt, asfalt..variablerna är massor. Och det bästa av allt: Du får vara utomhus!
Ofta är det ju sjukt jobbiga pass. Men känslan av när man kan slänga sig i en hög på backen efter sista intervallen, helt slut och säga till sig själv "Yes, I made it!" (Helt frivilligt också;), den är så jäkla skön!! Och inte att förglömma; ett knä som fungerar och inte gör ont, då är det kärlek mellan svettdropparna haha!
 
Förresten; snart har jag en ny mobil (jag är ju lite efter i utvecklingen och har fortfarande en inte-smart-telefon med knappar och dessutom en ofungerande kamera i den...) och då ska det tas kort hej vilt! Och vilken frihet att t ex kunna blogga från telefonen ifall man skulle vilja göra det, jag är alldeles fascinerad över dagens moderniteter;)!
 
Förresten; är det någon av er läsare som håller på/har hållt på/vill pröva på multisport och bor i Boden/Luleå med omnejd? Jag är sjukt sugen på att testa på det men vet inte riktigt "var" man ska börja. Hitta en tränings-/tävlingskompis känns som en bra start! Så känner du dig träffad, lämna en kommentar här:)
 
 

Kommentarer

  • Jempa säger:

    Jag har också märkt att backträning gör susen!
    Extremt bra träning för baksida för att inte tala om konditionsmässigt...

    Hade det inte varit så att det var så långt från Umeå till dig så hade jag självklart ställt upp som träningskompis! Men jag skickar lite HEJA-rop härifrån istället!!!

    Svar: Härligt att höra att du håller med så jag inte inbillat mig:DTypiskt att det ska vara så långt ja...men man vet aldrig, flyttar jag till Umeå nån gång i framtiden så kör vi=)
    Ela

    2012-08-10 | 09:40:46
    Bloggadress: http://jempaspyssel.blogg.se
  • Jempa säger:

    Nej, men jag har hört flera andra som kört backträning i rehabsyfte!
    Det gör vi absolut!!!! :)

    2012-08-10 | 11:01:18
    Bloggadress: http://jempaspyssel.blogg.se
  • Mathilda säger:

    Du är så duktig!
    När du flyttar till Karlstad, så har du inget val utan då är du min träningskompis! Om man har tur så kan det ju finns inslag av simning i multisport, hahaha. Oavsätt är det ju bra träning: så det jag menar är att du håller i backträningen så håller jag i simning?!

    Svar: Haha låter som en mycket bra plan=D (Och jag lever på att jag har ju faktiskt köpt ett par simglasögon...det betyder ju näääästan att man kan crawla eller?!;)
    Ela

    2012-08-10 | 11:28:36
    Bloggadress: http://maggantogo.blogg.se

Kommentera inlägget här: