Inte utan mitt knä

Och hur tar man sig tillbaka efter en korsbandsskada, en korsbandsoperation och en ledinfektion?

Rehab kaboom!

Kategori: Rehab

Idag har jag vart hos sjukgymnasten och det var helt klart framsteg!
Knäet behövdes inte reboxas ("obehagliga strömpennan" som jag kallar det) för svullnaden har gått ner ytterligare och ingen oroande värmeökning i knäet nu på några dagar (sjuuukt bra och skönt!!)
Fick ytterligare några nya övningar att köra på med.

Sjukgymnasten är fascinerad över hur otroligt fort det gått att knäet fungerar så bra redan. Så med tanke på att det inte var alltför länge sen jag bara gick på kryckor och inte fick belasta benet så kan jag inte vara annat än nöjd trots allt.
En häftig och lite äcklig sak: ju mer svullnaden försvinner; desto tydligare framträder en av skruvarna som korsbandet är fäst med. Som ett litet hårt alien-ägg snett nedanför knäskålen. Mums! Min sjukgymnast hade aldrig känt någon skruv så tydligt så hon tillkallade en kollega (jag hann såklart bli lite rädd under denna korta tidssekvens; neeeej inte mer trubbel nu...) men som tur var hade kollegan känt liknande "skruvbölder", puuh! Däremot kommer de väl antagligen ta ut skruven såsmåningom då det kan tänkas att den kommer börja irritera t ex den överliggande huden. I och med att korsbandet förhoppningsvis är tryggt fäst i benet då så fyller ju inte skruvarna någon funktion.
MEN jag kommer vara nervös som satan den dagen det är dags för det. Efter denna infektionskarusell kanske ni förstår att jag inte är så sjukt sugen på att någonsin ha någon rotandes i mitt knä igen. Men men, det skulle tydligen vara ett väldigt enkelt ingrepp bara med lokalbedövning så det låter ju harmlöst.

Här kommer ett kollage som sammanfattar mina knäpass på gymmet och hemma



Jag hjärta rehab (när det går bra;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: