Inte utan mitt knä

Och hur tar man sig tillbaka efter en korsbandsskada, en korsbandsoperation och en ledinfektion?

Dag #4

Kategori: Operation

Annandag jul!
Misären breder ut sig, knäet bultar värre än nånsin, håller på att svimma plus att febern håller i sig.
Ringer till sjukvårdsupplysningen och efter att hon pratat med ortopedjouren står det klart att jag ska åka in till akuten på Östersunds sjukhus. Tyvärr kommer det vara lång väntetid förvarnar hon om.
Jo tack! Åtta härliga timmar tillbringas på akuten. Mest synd om pappa som ju faktiskt är frisk medan jag fick en säng att ligga och sova i mellan läkarträffarna.
Under de här timmarna görs allt möjligt; temp tas, blodprover, blododlingar, blodtryck och så det värsta av allt; knäet punkteras! Detta toppar nog faktiskt min lista på grejer över som varit mest obehagliga och smärtsamma! Läkaren stack hål på kapseln som ligger över knäleden med kanske världens största nål (jag överdriver inte!) och drog ut 40 ml ledvätska blandat med blod. Det som gjorde så djävulskt ont var att hon var tvungen att "gräva" runt lite med nålen för att nå till i skrymslena utan att behöva sticka fler hål på kapseln. Nåja, vätskan som togs ut används för att odla på och se om det fanns några bakterier i den.
Beskedet kom sen om att snabbsänkan var aningen förhöjd, så det bedömdes som 50/50 att det skulle röra sig om en infektion.
För säkerhets skull fick jag med mig penicillintabletter att ta fram till återbesök och att svaren på proverna skulle komma.
Vi kom hem igen sent på kvällen och konstaterade att det var en annorlunda annandag jul.

Hurra hurra för penicillin?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: