Inte utan mitt knä

Och hur tar man sig tillbaka efter en korsbandsskada, en korsbandsoperation och en ledinfektion?

Ny dag nya möjligheter

Kategori: Sjukhus

Har sovit som en stock i natt, sa gött!
Buhu det ser ut att vara helt underbart vinterväder utanför sjukhusfönstret. Harregud jag har inte stuckit ut ens näsan på 7 dagar, sjukt! Har aldrig hänt förut.

Imorse kom en snäll tant från labb och tog blodprov i fingret för att kolla infektionsvärdet till läkarronden senare på förmiddan. Hoppas hoppas hoppas att det gått ner ytterligare! Har det inte gjort det kommer de spola knäet igen=jag måste stanna här ännu någon dag extra. Så frukosten idag är i flytande form ifall de vill ha ner mig på operation sen.
Igår kväll höll sköterskorna febrilt på med försöket att få blodprover och sätta nytt pvk på mig. Det gick inte bra! Fötter, händer, underarmar, överarmar och armveck prövades men resultatet blev nada! Så det slutade med att de fick ta prov från artären i handleden istället. Anledningen till alla blodprov är att inför var tredje dos antibiotika måste antibiotikahalten i blodet mätas så att den inte ligger för högt/lågt och det provet kan inte tas från fingret. Vete fan vart dom ska få dit ett nytt pvk när det jag har stockar igen. Dom har pratat på att det kanske måste sättas en på halsen, det låter inte alls trevligt! Aja den dagen den sorgen.


(Nej det är inte min hand som har föråldrats)

Det skulle vara så skönt att komma härifrån imorgon!!! Jag skulle grina av lycka om dom säger nåt sånt på ronden. Jag grinar inte av lycka över att Barbro har kommit för att stanna några dagar;)

Förresten, lite info om vad det är som orsakat infektionen:
Bakterien som tagit sig in i knäet vid operationen är en vanlig hudbakterie som alla har (minns inte namnet, men någon form av stafylokock. Hmm hur stavas det tro?) Av de ca 700 som opererar sig varje år på Capio är det ca 1% som drabbas av den här formen av infektion berättade läkaren som ringde från Capio. Det enda man kan säga är att det helt enkelt bara är ren jäkla otur att drabbas av den. Det går inte heller att säga hur bakterien lyckas trots alla försiktighetsåtgärder och den rena miljön. Typiskt!!

Blir halvt tokig då jag tänker på hur lång tid det kan tänkas ta innan jag kommer kunna börja jobba. Och träna. GAAAH!!
Jag börjar tro att mitt knä bär på en förbannelse. Spö ska det ha!



Bäst att fortsätta kolla på Nyhetsmorgon. Årets kock kanske kan lära mig laga mat tänker jag.
Hej så länge!

Kommentarer

  • Anna-Lena säger:

    Håller tummarna för bra provsvar och snar hemgång! Här snöar det som aldrig förr och himlen är grå, grå och grå... kul att läsa din blogg!

    2012-01-03 | 10:47:59
    Bloggadress: http://annalenanilsson.blogg.se/
  • hanna säger:

    Men herregud! Vad otursdrabbad du är kära Ela! Inte okej med infektionen!

    Kramar

    Hanna :)

    2012-01-03 | 11:09:01
    Bloggadress: http://hannastankar.bloggplatsen.se
  • Mathilda säger:

    Om en månad fyller jag år, har gjort hela lägenheten krycksäker! Krya på dig, puss och kram!

    2012-01-03 | 14:11:17
    Bloggadress: http://waltzingmatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här: