Inte utan mitt knä

Och hur tar man sig tillbaka efter en korsbandsskada, en korsbandsoperation och en ledinfektion?

Operationsdags!!

Kategori: Operation

SOM JAG LÄNGTAT EFTER DET HÄR!!!!

For ner till Stockholm några dagar tidigare och stresshandlade julklappar och hängde med efterlängtade Frida!

Fina Frida!

Så blev det då äntligen den 22 december! Efter trevliga duschar med Deskutan (desinficeringsmedel) begav jag mig mot Artrokliniken. Där börjades det med att träffa sjukgymnast som gjorde några mätningar (sträckning, böjning och glapp i knäleden) Detta för att kunna jämföra vid återbesök i framtiden efter operationen. Sjukgymnasten berättade också om hur operationen skulle gå till, träningsprogram för rehaben efter op. och funktionerna i en knäled.
Knä

Efter detta började förberedelserna inför operationen. På med den snygga operationssärken, sätta PVK (perifer venkateter har jag lärt mig), ta blodtryck/puls och allmän utfrågning.
Sen rullades jag ner till salen innan operationssalen. Där gjorde narkosläkaren en pre-op (hur ska hon drogas för att sova bra kan man säga) och opererande läkare kom och hälsade, kollade och ritade på knäet. Antibiotika sätts in via dropp för att minska infektionsrisken.
Nästa anhalt; operationssalen! Här var det bara sov gott.

Vaknade ett par timmar senare på uppvaket, helt snurrig. Somnade och vaknade och höll på ett tag innan de tog upp mig på avdelningen igen.

Isbandage och högläge, yeah!

Knäet gjorde ont men det var ju förväntat. Isabandaget är gött och Citadonet (smärtstillande) gör också sitt. Jättetrött, ringde runt lite och somnade igen. Väntar på morgondagen då läkaren kommer och berättar om operationen.

Kommentarer

  • Anna-Lena säger:

    Jisses vilka paket man kan göra med hjälp av ett knä - jag gillar bloggen skarpt hittills - bra med bilder!

    2012-01-02 | 19:20:45
    Bloggadress: http://annalenanilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här: